9.8.16

MENCARI TEMPAT BERTEDUH

Selepas tamat belajar pada bulan 1 2016, aku dan beberapa orang kawan mula merancang utk cari rumah  sewa dan pekerjaan. Pada minggu pertama, aku menumpang di bilik kawan. 2 minggu berikutnya, aku menyewa di rumah senior. Pada permulaannya, ramai yang mahu menetap di sana tapi akhirnya hanya 2 org sahaja yang masuk. Aku memilih untuk keluar kerana masalah keperluan asas. Sekali lagi aku menumpang di bilik kawan. Hidup berpindah randah membuatkan aku stress dan rasa nak menangis. Aku terkapai-kapai mencari tempat berteduh. Selepas seminggu, aku terpaksa cari lagi tempat lain kerana bilik kosong tersebut akan disewa oleh orang lain. Sekali lagi aku packing pakaian dan berjalan mencari tempat berteduh. Aku berdoa kepada Tuhan Pemilik Tempat supaya memberikan aku tempat untuk berteduh. Aku rasa seperti mula hilang arah tuju. 



Aku mula buka laman web dan call semua rumah sewa yang available di luar kampus kerana harga sewa dalam kampus hampir 400 sebulan. Sememangnya aku tak mampu. Dengan bantuan kawan rapat, Alhamdulillah aku berjaya mendapatkan sebuah bilik dalam kampus dengan kadar sewa yang murah. Aku panjatkan syukur kepada Allah kerana dia memakbulkan doaku. Aku sempat tinggal di sana 4 bulan dan kini Alhamdulillah dah masuk rumah sewa dengan kadar yang murah. 



Bila merenung kembali pengalaman ni, aku rasa nak menangis kerana penatnya mencari tempat berteduh. Sejak hari tu, aku tak lokek untuk menumpangkan kawan yang baru bertatih mencari tempat tinggal kerana aku pernah merasai kepahitannya.

Perjalananku penuh dengan kepahitan dan kesusahan tapi di situ aku belajar erti berusaha tanpa putus asa dan tawakkal tanpa jemu. Moga2 aku tidak terkapai-kapai mencari tempat berteduh di akhirat sana..harapnya..

1 comment: