13.2.15

Jodoh Kita

ramai orang yang pernah tonton Ketika Cinta Bertasbih tapi tak ramai yang mengambil pengajaran darinya. Aku percaya, sejauh mana pun kita berpisah dengan orang yang kita suka, kelak pasti akan bertemu jika ada jodoh. Sekarang, suka macam mana sekali pun, pendam dan jangan luahkan. Fokus pada matlamat asal masuk ke universiti, yakni untuk belajar dan menimba ilmu seikhlas mungkin tanpa mengharapkan balasan kerja bagus dan gaji yang mahal apabila habis belajar nanti.

Pada mulanya aku belajar supaya kerja terjamin.Segalanya berubah apabila pensyarahku memberitahu, kos yang aku ambil sekarang merupakan antara kos paling ramai penganggur dari UIA selain dentistry. Aku bagaikan hilang akal seketika.

Akhirnya aku belajar untuk ikhlas dalam menuntut ilmu. Belajar tanpa mengharapkan apapun balasan kemudian hari. Kisah Ahmad bin Hanbal yang diceritakan Dr Asri di youtube banyak membantuku. Drama Indonesia Kiamat Sudah Dekat pun banyak menolongku memahami maksud ikhlas yang sebenar.

hari ni, Tok Guru pergi meninggalkan kami. Seharusnya yang kita kirim ialah doa, bukannya tangisan kosong. Aku fikir, sudah tiba masanya untuk jadi pengganti kepada yang pergi dan berusaha untuk menjadi sepertinya di masa hadapan nanti. 

No comments:

Post a Comment