5.4.15

Aku Hidup Tanpa Cintamu 2.0

..sambungan..

Mad senyum seketika. Dia merenung jam di skrin telefonnya.

"Alamak, dah 6.30pm ni.Tak lama lagi nak masuk waktu maghrib. Aku belum lagi solat asar ni. Ala, singgah jelah kat masjid memana nanti on the way balik" dia bermonolog.

selesai makan dan berbual, dia start enjin motor dan berlalu pergi. Dia sedar yang Nurul sedang berdiri di muka pintu, mungkin untuk ucapkan selamat jalan dan lambaian tangan terakhir. Mad kaku dan malu untuk memandang wajah yang sudah dimiliki orang. Apalah gunanya senyum pada sesuatu yang bukan milikmu.

dalam perjalanan balik ke rumahnya, Mad termenung sambil melagukan lagu pasrah dalam jiwanya. jarak yang memakan masa sejam itu menyebabkan dia tertinggal solatnya tadi. sampai di rumah, dia mengeluh panjang. seminggu lamanya dia teringat ayat yang diucapkan Nurul.

hari berlalu dengan pantas. tiada lagi bertanya kabar melalui mesej, bergurau senda di fb. Mad cuma menghabiskan masanya dengan kawan sekolahnya. Dia sibuk mengurus program sana dan sini. Sikit sebanyak dia dapat melupakan peristiwa lalu. Walaupun kadangkala perasaan tersebut datang menjenguk, dia abaikan saja. Apalah gunanya mengharapkan sesuatu yang sudah dimiliki orang.

*****

hari gemilang sejarah tercipta. Mad beratur untuk mengambil result SPM di dewan sekolahnya. seperti kebiasaan yang berlaku, pelajar terbaik semestinya orang terawal yang tahu keputusannya. Kawannya yang selalu tidur, memain ketika belajar dan banyak buang masa dapat result yang baik.

"kalau dia dapat result sebaik tu, takkan lah aku dapat rendah dari dia. haha" Mad berpesan pada dirinya. suasana cemas dan takut semestinya ada walaupun rerata pelajar senyum dengan keputusan yang digenggam.

tiba gilirannya, Mad mengambil dengan penuh senyum. Dia terpukul sebentar dengan keputusannya.

Apa! Result aku cuma serendah ini? inikah hasilnya aku terjun dari tingkat 2 semata mata untuk ke kelas tambahan? inikah hasilnya selepas aku penat belajar 2 tahun? inikah hasilnya selepas aku berceramah saban hari di masjid? 

kali ini dia sebetulnya putus asa. Kawan yang datang bersamanya, bawa balik 9A. Di luar dewan, kelihatan ramai guru kelas dan pelajar junior, termasuk ahli usrah yang menunggu untuk tahu result SPM.

"Ya Allah, apa yang aku nak bagitahu ayah,ibu, guru, ahli usrah, jiran, dan saudara mara? kenapa seteruk ini result aku. apakah dosa yang aku buat sehingga terhijab segala kejayaan? Ya Tuhan, berilah aku jawapan." 

sampai dirumah, ibunya bertanya dengan sinis seolah olah tidak mengharapkan keputusan yang tinggi dari Mad. Melihat pada keputusannya, si ibu memulakan segala cemuhan. Cemuhan tetap cemuhan. Ianya jauh berbeza dengan nasihat. Tambahan pula, si ibu turut menambah dalil agama untuk kuatkan 'nasihatnya'. Walaupun tahu dalil itu sudah disalah guna, Mad cuma berdiam dan lari masuk ke bilik dan mengunci pintu.

Kau tengok jiran sebelah. walaupun dia tidak bersekolah di sekolah agama sepertimu, dia masih mampu dapat keputusan lebih baik dirimu. Kau ni asyik main game saja dan malas belajar. memang patut kau dapat result serendah ini. Dasar anak derhaka. kau dengan adik beradik kau yang lain sama saja.

inilah ayat yang selalu diulang ibunya apabila Mad gagal. tiada guna menangis. tangisan tak mampu mengubah apa yang terjadi.

"salam Mad, kau dapat berapa A?aku dapat 9A" Nurul menghantar mesej.
Untuk sembunyikan kelemahannya, Mad menipu dengan berkata, "aku dapat 7A."

apalah guna bercakap benar kalau ianya akan menambah sakit dihati. dia tahu menipu itu salah tapi apalah gunanya memberitahu result yang rendah dan secara tidak langsung membina persepsi orang lain padanya bahawa "dia hanya pandai bercakap tapi tak pandai dalam pelajaran." 

Nurul kini sambung belajar di luar negara dan Mad di universiti tempatan. Walaupun keduanya sudah berjauhan dan tidak lagi bertemu, chat, dan bercakap seperti dulu, Mad selalu berharap akan berubah nasibnya. Dia tidak mahu lagi gagal buat kali kedua. Gagal dalam perhubungan dan pelajaran. Dia bangkit menebus kehampaan lalu dengan hijrah ke arah yang lebih baik. Allah sediakan untuk kita waktu untuk berubah setiap masa. Kita cuma perlu muhasabah, meneliti kesalahan, dan memulakan perubahan tersebut. :)

Sekian.

3 comments: