1.5.15

AKU MENGERTI KALIAN

sekarang dah  masuk bulan 5. adik2 usrahku yang amik SPM mesti sibuk menghitung hari di papan hitam. membilang berapa hari lagi nak SPM. kekadang kita leka mengira bilakah SPM sampai kita lupa bilakan exam terdekat. 

apabila teringatkan mereka, aku terbayang keadaan diriku semasa berada di tempat mereka dulu. aku bersyukur diletakkan bersama rakan2 yang malas belajar. guru yang mengajar seolah2 menganggap kami sudah tiada masa depan. pernah sekali kawanku minta untuk menambah subjek tasawwur islam untuk SPM tapi guru tersebut menolak. 

katanya "kalau awak dapat 11A untuk ujian terdekat baru saya akan bagi amik" sedangkan yang bertanya itu ialah pelajar terbaik dalam kelas kami. budak2 di kelas sains yang lain dibenarkan pulak. hina sangatkah kami sehingga begini sikap seorang guru terhadap kami. 

tekanan demi tekanan aku terima saban hari dengan kerja badan dakwah, urusan adik2 junior sebilik yang nakal, ditambah dengan kerja sekolah yang bertimbun dan aku memang jenis susah nak faham apa yang cikgu ajar. sepanjang masa aku dan rakan2 duk fikir tentang subjek add math, bahasa arab, sains, prinsip akaun. macam mana nak lulus subjek ni. setiap kali exam sekelas dapat rendah.

setiap kali solat di masjid, aku berdoa "ya allah, matikanlah aku dalam masa terdekat. aku dah tak mampu menahan segala bebanan ini". hampir setiap masa aku berwirid dengan doa ini. ustaz pula sibuk suruh bertawassul dengan segala amalan baik yang pernah dilakukan untuk ibubapa. tak pernah pun terlintas di fikiranku untuk mengungkap doa itu. suasana di rumahku tidak memungkinkan aku untuk ucap doa itu.

apabila tiba waktu SPM, aku tidak sesibuk rakan2 yang lain yang fokus pada studi. aku masih berjalan kehulur kehilir seolah2 tiada tujuan dalam hidup. aku berputus asa untuk hidup. walaupun segigih mana aku belajar, aku tetap tak boleh jawab. 

result yang teruk memang padan dengan usahaku yang tak seberapa. aku bersyukur kerana Allah tempatkan aku di UIA. disini aku mula mengerti dan matang. memang ada manusia yang dilahirkan lebih pandai dari yang lain tapi bukan itu ukurannya. yang dinilai ialah usaha dan kegigihan kita untuk berjaya. walaupun gagal di akhirnya, usaha kita tetap dinilai olehNya.

aku sayang ahli usrah. 

No comments:

Post a Comment