13.5.15

AKU TIDAK TAHU BAGAIMANA MENGAKHIRINYA

pada waktu malam, hujan turun dengan lebat. kereta di jalanraya bergerak perlahan. Azlan yang baru pulang dari tempat kerjanya di Cheras, turut sama terperangkap dalam kesesakan lalu lintas. tanpa berfikir panjang, dia menyalakan signal untuk masuk ke kiri selepas melihat papan tanda kedai makan di hadapannya. at least dia mampu berehat sebentar sementara menanti hujan berhenti. Pang! sebuah motor melanggar belakang keretanya. mangsa tercampak ke sisi kereta dan motor barai. azlan terkejut lalu terus membuka pintu. aduh ! mangsa cuba untuk bangun tapi kepalanya terhantuk selepas azlan membuka dengan kuat. dia tidak sedarkan diri.

dia membawa mangsa ke hospital. doktor kata budak ni perlukan rehat dan mungkin akan sedar selepas beberapa jam. azlan mengucapkan syukur alhamdulillah. "terima kasih doktor. saya akan tanggung kesemua bayaran perubatan untuknya" katanya azlan. "tak perlu tunjuk baik. ini hospital kerajaan. semuanya free of charge. terima jelah kepada kerajaan" doktor membalas. azlan tersipu malu. itulah akibatnya malas sangat nak ambil tahu polisi kerajaan. haha.

pukul 5 pagi, pemuda tadi sedar dan membuka mata. perkataan pertama keluar dari mulutnya, "siapa kau? aku kat mana. hospital kan?". sudah tahu, bertanya pula. "aku malaikat maut. aku datang untuk mencabut nyawa kau kerana bawak motor laju ketika hujan" azlan bergurau. haha. 

"terima kasih bro sebab bawak aku kesini"
"maafkan aku sebab tak berhati-hati semasa membelok tadi. nasib baik kau cedera ringan saja" kata azlan.

semasa keluar untuk solat subuh, pemuda tadi mengadu pening kepala lalu tidak sedarkan diri sekali lagi. azlan bersangka baik. ini mungkin kesan dari ubat yang diberikan doktor. dia memanggil nurse yang berada di luar bilik pesakit. "nurse, datang sini jap. budak ni pengsan balik". beberapa orang jururawat datang menjenguk. air muka mereka berubah. salah seorang darinya cepat-cepat ke bilik doktor. azlan diarah untuk keluar dari bilik tersebut. azlan kembali mengetuk pintu bilik. "nak apa!". "sori awak, jam saya tertinggal kat dalam. tolong ambil sat".

selepas solat subuh, azlan datang balik. "maaf encik azlan, budak ni sudah meninggal. dia ada bagitahu alamatnya sebelum meninggal tadi?". "takdelah pulak."

*****
kerja di kedai makanan segera takdelah bosan sangat. walaupun gaji tak seberapa, azlan happy kerja kat situ. walaupun gajinya cuma 900 tapi dia mampu untuk berjimat cermat. duitnya cuma dihabiskan dengan bayar duit kereta dan bil rumah. tinggal di kawasan luar bandar bersama ibunya sangat menguntungkan, ditambah lagi dengan adanya rumah pusaka. 

hari rabu malam khamis, asyik leka mengambil pesanan, azlan terpandang seorang perempuan yang sedang beratur. azlan senyum padanya tapi dia tidak membalas. tiba gilirannya, azlan mengambil pesanan. "nak makan apa cik adik?". "bagi saya satu burger dan satu benjo tanpa sos". "sikitnya makan. diet ke cik adik". perempuan itu berdiam diri dan tidak membalas. sementara menunggu makanan dibungkus, azlan berpesan "senyum la sikit. senyum kan sedekah. haha".

setibanya dirumah, perempuan tersebut senyum apabila terdapat no telefon azlan di resitnya. mereka mula bertanya khabar melalui whatsapp dan facebook. rupanya budak tu tinggal kat kampung sebelah. takdelah jauh sangat. mereka mengikat kasih dan berkahwin. 

"sebelum kita kawen, saya nak bagitau awak satu perkara", perempuan itu memulakan bicara.
"apadia. awak ni suspen betul la der." azlan mengiyakan.
"saya ni janda. suami saya meninggal dalam kemalangan jalanraya beberapa bulan yang lalu. dia mati di hospital. sampai sekarang saya masih mencari orang yang bertanggungjawab terhadap kematian dia".
azlan terkejut besar lalu menunjukkan sekeping gambar. "lelaki ni ke suami awak?". 
"a'ah lah. mana awak dapat gambar ni. awak stalk facebook saya eh?"
"sayalah yang melanggarnya. maafkan saya".

*****

azlan dilema antara membayar diyat dan mas kawen. the end. 


No comments:

Post a Comment