6.5.15

TERDESAK LALU RAMBANG MATA

sebagai orang muslim, kita akui perkahwinan merupakan sunnah yang baik. setiap manusia memerlukan seseorang sebagai peneman hidup. disitulah menjadi tempat luahan masalah harian. jika pasangan hanya menjadi tempat luahan perasaan, tempat minta tolong, tempat mencurahkan kasih, dll, maka apa gunanya ada kawan dan ibu bapa. kekadang aku pelik dengan sikap sesetengah manusia yang berbicara tentang keistimewaan isteri lebih dari kepentingan bersahabat sedangkan dia kenal sahabat itu lebih lama dari kenal si isteri.

berbalik pada topik, fenomena kawen usia muda makin popular dikalangan anak muda. trend ini memang biasa dilihat terutamanya di IPT. mereka berpegang pada pendapat bahawa "ala, nenek datuk aku dulu pun kawen usia muda", "ala, benda ni bukan salah pun." etc.

semua itu betul. aku cuma ingin mengkritik sikap sesetengah orang muda yang memilih pasangan yang tidak elok akhlaknya, atas alasan terdesak nak kahwin. aku amat tidak bersetuju dengan sikap ini. dia tahu bakal pasangannya itu jenis tidak berakhlak, tapi masih meneruskan perkahwinan kerana terdesak nak kahwin. yang lagi mengecewakan, ada yang terpikat dengan ustaz jadian. hanya kerana dia bersongkok, berkopiah, berbaju melayu, tak semestinya dia seorang ustaz. si lelaki ni biasanya sembang alim sebelum nak kahwin saja. selepas dapat apa yang dia nak, dia balik pada asal. sebab tu la ramai yang kita jumpa sekarang ni hari2 post benda baik kat fb, blog, tapi perangai tak seperti apa yang diucapkan.

do the right thing, and do it rightly. buat lah benda yang baik ini dengan cara yang terbaik. sebelum pilih pasangan tu, kenali dulu latar belakang agamanya, ibadahnya, akhlaknya. kalau dia tak mampu menjadi ketua kepada diri sendiri, macam mana dia nak jadi ketua keluarga. silap hari bulan, kahwin dengan orang yang celaru akidahnya. haha. sekian.

No comments:

Post a Comment