28.6.15

SEMINGGU INTERNSHIP

alhamdulillah sudah genap seminggu aku berpraktikal di kota bharu. 21/6/15- 25/6/15. banyak benda yang aku belajar. praktikal ni tak wajib tapi aku sengaja buat untuk timba pengalaman.

pada minggu ni aku ditugaskan di pustaka. aku belajar untuk menggunakan sistem OPAC, sistem khas untuk library. klik sana klik sini, sistemnya sangat senang. setiap hari aku akan duduk di kaunter untuk berurusan dengan peminjam dan penghantar buku dikalangan students dan lecturers. pernah sekali aku cuba untuk bersembang dengan si peminjam buku. aku sangka student, rupanya pensyarah. nasib baik tak cakap bukan2. haha

hari selasa, ada sorang kawan pompuan sekolah lamaku melintas di hadapan kaunter. aku cam muka dia. aku nak tegur pun segan sebab dengar kata dah kahwin tahun lepas dengan budak sekuliah. sampai ke sudah aku tak tegur walaupun dua tiga kali dia ulang alik di depan kaunter. semasa nak balik, aku ke pejabat pentadbiran untuk punchcard. kemudian ada suara menegurku dari belakang. Abas! wat gapo sinih? sorang lagi kawan perempuan menegurku. dia pun dah berkahwin tau. kat kampus ni ada banyak orang yang aku kenal walaupun mereka tak kenal aku. terkesima aku dibuatnya.

setakat hari ni, tak ramai pun yang tahu aku intern kat mana. bukan aku taknak bagitau cuma aku taknak ditertawakan. budak perempuan tu buat bising kat wasap. semua orang tahu aku bertugas kat library. walaupun dia cuba untuk tidak meremehkan jalan yang aku pilih, tapi aku tetap merasakan sindiran dari yang lain. entahlah kenapa. seolah-olah semua orang berfikir aku tiada masa depan. seminggu penuh aku diremehkan dan diperli kerana memilih kos sejarah. 

aku rasa nak meraung setiap kali orang merendahkan, memerli dan mengutuk serta kata kos sejarah takde masa depan yang cerah. 

1 comment: