27.10.11

LASKAR PELANGI



PENGAJARAN

Kisah ini banyak mengajarku erti kepentingan pendidikan. Kalu kita sekarang ni malas belajar, kita patut malu dengan orang lain yang berusaha mencari ilmu walaupun terpaksa membina sekolah sendiri, cari guru sendiri, malah rela berhujan panas semata2 untuk menuntut ilmu.

Sebagai seorang daie, kita perlu berusaha sedaya upaya untuk mencurahkan ilmu walaupun kita diherdik pada awalnya dan dipandang rendah oleh masyarakat sekitar. Ingatlah, setitik ilmu kita bagi pada generasi baru, ilmu itu akan jadi emas berharga di masa hadapan.

Sahabat baik kadangkala banyak membantu kita dikala susah senang tapi adakah kita bersikap sama seperti mereka. Kita seolah-olah tidak menghargai kawan2 di sisi dan sanggup berdalih walaupun apabila kawan minta tolong. Mungkin bagi kita benda tu hal kecil, tapi bagi mereka?(tiada siapa yang tahu kan).

Apabila datang tanggungjawab lebih besar, maka kita seolah2 dipanggil ke arah itu walaupun kita cuba untuk lari. Tanggungjawab yang datang itu menyebabkan kita terpaksa melepaskan kepentingan lain yang lebih ringan. Di sinilah nilai pengorbanan sebenar diukur.

Aku sarankan kamu tengok cerita ini..

No comments:

Post a Comment